Recension

 

Orust Tjörn tidningen 9 april 2014

Fantastisk afton med improviserad musik och spontant måleri .

Pianokonsert med live- painting där musik och måleri kombineras i ”liveformat” är en relativt ny företeelse i Sverige, men däremot oerhört populärt i USA. Några som har tagit inspiration av detta sätt att arbeta är konstnären Gun Friederici Svantesson, Höviksnäs och tonsättaren och pianisten Kurt Wiklander, Munkedal. Tillsammans satte de upp en föreställning som bjöd på både sprakande färger, klingande pianospel och en del överraskningar. Gun Friederici Svantesson hälsade alla välkomna. Kvällen inleddes sedan med ett bildspel om livet, som handlade om hur fort allting rullar på. I den mörklagda salen enbart upplyst av projektorns projicerande ljus, fladdrade bilder förbi till den dramatiska inspelade orgelmusiken ”Scherzo ostinato”, skriven av tonsättaren och pianisten Kurt Wiklander. Plötsligt tog bild och musik slut och så tändes rummet upp och Kurt gjorde entré. Iklädd blå kavaj, gul skjorta och röda byxor började han och Gun diskutera kring temat färg. – Vad är egentligen färg? frågade Gun. Ett av svaren är att färg är något som inte går att ta på och som måste upplevas, liksom ljudet från musik, måste upplevas. Alla upplever både färg och musik på olika sätt och gör sin egen tolkning.

Musikstund

Kurt tog plats vid den svarta flygeln och inledde musikstunden med egna arrangemang av Evert Taubes visor. Först ut var ”Min älskling du är som en ros”. Efter detta följde ”Inbjudan till Bohuslän” och ”Fritiof och Carmencita” då genast publiken klappade med. Med skimrande sköna toner spelades även ”Så skimrande var aldrig havet”. Tre av Kurt Wiklanders egenkomponerade ballader spelades också. Den första balladen kallad ”Längtansfull” hade en dramatisk början som gick över i en böljande melodi med korta rullande avbrott. Nästa ballad som följde var mycket dramatisk och stormig. Den tredje balladen förblev något lugnare i sitt tempo och hade ett något annorlunda tonspråk som förmedlande en glittrande känsla. Musiknumret avslutades med några pianosviter över kända folkmelodier som ”Vallflickan från Mora”, gånglåten ”Mandom, mod och morske män” och kärleksvisan ”Allt under himmelens fäste”. ”Så vackert” och ”helt underbart” var kommentarerna från publiken.

Spontant

Det hade efter en stund blivit dags för spontanmåleri till musik. Med akrylfärger, penslar och vatten hade Gun laddat upp på bordet bredvid staffliet. Kurt improviserade i olika stämningslägen inspirerat av traditionellt klangspråk medan Gun spontanmålade. Publiken njöt i fulla drag av både det härliga måleriet och den ljuvliga musiken. Kurts pianospel varierade mellan alltifrån lekfulla melodislingor, till mystiska, kärleksfulla, dramatiska och folktonsinspirerade improvisationsstycken i verklig mästerklass. Allteftersom föreställningen pågick växte ett färgsprakande konstverk i akrylteknik fram. Motivet ändrades flera gånger på ett spännande sätt. Fler färger lades till, den ljusa duken förvandlades till något färgglatt, sprunget ur själva nuets ingivelse.

Började med kurser

Gun Friederici Svantesson bor i Höviksnäs på Tjörn, men har sina rötter i Partille. Därför valde hon tillsammans med Kurt att sätta upp pianokonsert med livepainting i Partille Kulturrum. Kurt Wiklander kommer från Göteborg men bor sedan över 15 år tillbaka i Valbo-Ryr i Munkedals kommun. Idén till föreställningen väcktes i samband med Gun och Kurts kurser i spontanmåleri till musik. Syftet med kurserna är att inspirera andra människor att upptäcka glädjen i att skapa spontant. Kvällen avslutades med Frédéric Chopins” Regndroppspreludiet” och Franz Liszts ”Ungersk rapsodi”. Sammanfattningsvis var det mycket spännande att se hur olika konstarter i form av måleri och musik tillsammans påverkar varandra och i samklang föder fram något nytt.

– Det är kul och spontant, det vi gör, kommenterade Kurt Wiklander.

Inspirationen och glädjen flödade och lämnade ingen oberörd efter föreställningens slut.

Jenny Andersson jenny@orusttjorntidningen.se

Orust Tjörn Tidningen onsdag 9 april 2014

jgd

Kurt Wiklander improviserade i olika stämningslägen medan Gun Friederici Svantesson spontanmålade.

 

Välkomna att ta kontakt för att arrangera ett evenamang med "Pianokonsert och Live painting".

Lämna ett meddelande i kontaktformuläret.

Partille tidning

Partille tidning om Pianokonsert och Live painting på Kulturum den 20 mars.

20140327084018nyhet_stor

Färgchock. ”Men Kurt! Så du ser ut!”

Gun Friederici Svantesson var inte nådig mot Kurt Wiklanders utstyrsel, som var tänkt att demonstrera just hur färger påverkar människan. Sedan bytte han om till en sobrare färgskala. Bilder: ANNAKARIN THELIN

Fri målning till musik 2014-03-27 Vilka färger och former ryms i musiken? Det utforskade konstnären Gun Friederici Svantesson när hon skapade konst till tonerna av Kurt Wiklanders improviserade piano­musik. I torsdags gjorde pianisten Kurt Wiklander och Partille­födda konstnären Gun Friederici Svantesson gemensam sak i en pianokonsert som avslutades med att Gun Svantesson målade fritt till Wiklanders improvisationer. – Vi har en kursverksamhet med spontant måleri, där deltagarna just får måla fritt på det här sättet till ­levande musik, berättade Kurt Wiklander. – Det är alltid kul att se vad det blir för konst utifrån min musik. Gun Friederici Svantesson inledde konserten med ett anförande om ­färgernas betydelse för vårt välbe­finnande, där Kurt Wiklander med hjälp av en minst sagt gräll utstyrsel fick agera exempel, samt ett bildspel till musik. Därefter följde en pianokonsert med klassisk musik och till sist improvisationer som mynnade ut i färggrann konst. Konserten och målningen ägde rum i utställningshallen i Kulturum. ANNAKARIN THELIN

 

 

PIANOKONSERT OCH LIVE PAINTING

Kan måleriet utveckla samma krafter som musiken?

kandinsky02ki6

"Yellow-Red-Blue"

 Wassily Kandinsky (1886 – 1944)

Många av mina egna bilder har kommit till genom att måla till musik och se musiken i färger. Av musikens känslomässiga påverkan väcks en drivkraft inifrån att göra mina färg och formval som ger mig nya infallsvinklar och idéer. Bilden börjar tala och till slut formas färg och musik samman till en bildkomposition.

Kan det vara så att många försökt kombinera färg och musik för att få den ultimata upplevelseeffekten, eftersom vi påverkas så starkt av både färg och musik?

Helt klart är i alla fall att man kan göra en dokumentation i färg av ett musikstycke, på grund av de gemensamma färgassociationer som är kopplade till naturen och leder till färgval av känslomässiga stämningar i musiken som väcker minnen, osv....

 

collage geometri

 "Gul parallel i ett tidsmoment"

Rytmiska geometriska former och riktningsdirigerade kompositionselement balanserar varandra genom kongruenta växelförhållanden som bildar dynamisk samstämmighet i harmoni utan tal...

Inom musik talas det om kromatik, ett ord som kommer från grekiskans chroma, färg. Precis som när man kombinerar färger kan tonskalorna blandas så att olika harmonier uppstår. ”En utbildad musiker kan ha lika mycket nytta av studiet av en madonna av Rafael, som en målare kan ha av en symfoni av Mozart”. Robert Schumann.

En konstnär som intresserar mig är Wassily Kandinsky (1886 – 1944), som också var en skicklig musiker. Han såg färger i musiken och titulerade sina verk efter musikaliska termer. Överensstämmelsen mellan musik och måleri tycks ha varit total för Kandinsky. Den ryske konstnärens främsta drivkraft blev att med sin konst göra andra människor medvetna om att måleriet kunde utveckla samma krafter som musiken.

Det är fascinerande när man börjar upptäcka hur allt hör ihop! Ljus kan brytas ner till färger, där varje färg och dess olika nyanser har sin speciella våglängd. Färgernas våglängder motsvaras av ljudfrekvenser och dessa frekvenser ligger exakt fyrtio oktaver under färgernas våglängder. Olika ljus har olika färger, olika färger för olika våglängder, olika våglängder har olika energier...

 Komposition 107 x 74

"Komposition" Gun Friederici Svantesson

 

 Arnold Schönberg - Wassily Kandinsky: Music and Art Get One

Hela vår jord är full av färger och vi påverkas dagligen av färg. Färger finns för att vi skall kunna uppleva det vackra i naturen och för att vi skall kunna uppleva skönhet. Den skönheten kan också upplevas i musiken. Tänk vad glada vi blir när vårblommorna spirar med sina vackra färger eller den vackra upplevelsen av solnedgång över ett rodnande hav, och hur stort det är när en musiker kan skapa den känslan i musiken! Musik har en enorm kraft och styrka, som fyller oss med glädje och frid men som också kan hjälpa oss igenom de mest svåra situationer i livet. När man använder färg och musik sätts det igång en kreativ process i hjärncellerna som gör att vi utvecklas. Min förhoppning är att kunna förmedla en känsla som väcker lust hos människor att bli kreativa och lära sig att använda färgernas och musikens enormt rika uttryckssätt!

En pianists händer

 "Musikens styrka är att den utan omvägar förmedlar direkta känslor" Kurt Wiklander

 

Soluppgång i Höviksnäs lucia 15

Soluppgång i Höviksnäs.

Konstkonsert Pianokonsert med Live painting

Kurt Wiklander, tonsättare och pianist. Gun Friederici Svantesson, konstnär. Konstkonsert på Kulturhuset Fregatten, Stenungsund.
Live painting till pianoimprovisationer.
Kurt Wiklander, tonsättare och pianist.
Kurt Wiklander konstfoto
Improvisation
Kurt Wiklander Konstkonsert Fregatten Stenungsund. Konstfoto Gun Friederici Svantesson
Magisk pianist
Pianokonsert & Live painting 23 nov
Pianistens spegel
Live painting Gun Friederici Svantesson
Live painting 23 nov
Stämning konstkonsert
Konstkonsert
Vernissage & Konstkonsert
the face
Partille Kulturum
Partille Kulturum
Kurt Wiklander Partille Kulturum
Notblad konstfoto
Improvisation II
Improvisation

 

 

Improvisation

"Improvisation" acryl