Evenemang "Pianokonsert och Live painting".

Varmt Välkommen att boka en Konstkonsert

- en färgsprakande afton med pianomusik och levande måleri!

Recension

Pianokonsert & Live painting 23 nov

Kurt Wiklander, tonsättare och pianist, spelar stora pianoarrangemang över kända melodier, klassiska mästerverk, t.ex. Rachmaninov prel. g-moll ur opus 23, Liszt ungersk rapsodi nr 3 B-dur m.m., Taube och pianoverk över svenska folkmelodier.

Gun Friederici Svantesson, konstnär, målar live till Kurt Wiklanders pianoimprovisationer.

Konserten innehåller också överraskningar.

Med skratt och allvar ge publiken en möjlighet att lyssna på musik och uppleva färger på ett spännande, roligt och lättillgängligt sätt. Med levande måleri under konserten, kan man se målningen växa fram utifrån konstnärens känslomässiga tolkning av musiken, och omedvetet uppstår bilduttryck som visar en naturlig följd av musikimprovisationens olika stämningslägen.

Hur påverkas vi av musik och färger? Med musik som grund för skapande vill vi inspirera till att använda fantasin och öppna en dialog kring musik och färgers roll i moderna människors liv.

Kurt Wiklander improviserar regelbundet i konsertsituationer.

Kurt Wiklander har komponerat nya klassiska verk med utgångsläge från kända melodier, vars ursprungskaraktär inte går förlorad. Han vill med sina konsertfantasior bygga broar mellan populärmusiken och klassisk musik, för att nå ut till en bredare publik.

Musikexempel:

Kurt Wiklander: Spansk romans (Du är den ende).

Edvard Grieg: Morgonstämning.

Franz Liszt: Ungersk rapsodi nr. 3 B-dur.

Kurt Wiklander: Pianosvit över gamla svenska folkmelodier.

Albéniz, spansk nationalromantik, m.m.

www.wiklander.se

 Lyssna på musik av Kurt Wiklander

 Nordic Fantasy for Guitar and Piano http://youtu.be/iBFQKXHk7rw?list=LLK7tIoet5_DZCFjWN58ZIAw

Lunchkonsert med Kurt Wiklander på Kulturhuset Fregatten, Stenungsund.

 

Varmt Välkommen att boka en Konstkonsert med oss!

 För bokning av konsert och övrig information: e-post: gunsvantesson@yahoo.se telefon: 076-188 19 10.

 

Live painting till pianoimprovisationer.

Pianokonsert och Live painting på kulturhuset Fregatten i Stenungsund, mars 2013.

Gun Friederici Svantesson och Kurt Wiklander.

Foto: Ragnar Karlsson.

Klicka här för att se bilder från konstkonserten och ett videoklipp innehållande en sketch där en elev skall pröva att måla till musik och upptäcker att det går mycket lättare. 

 tillbaka

Recension Pianokonsert och Live painting

 Orust Tjörn tidningen 9 april 2014

Fantastisk afton med improviserad musik och spontant måleri .

Pianokonsert med live- painting där musik och måleri kombineras i ”liveformat” är en relativt ny företeelse i Sverige, men däremot oerhört populärt i USA. Några som har tagit inspiration av detta sätt att arbeta är konstnären Gun Friederici Svantesson, Höviksnäs och tonsättaren och pianisten Kurt Wiklander, Munkedal. Tillsammans satte de upp en föreställning som bjöd på både sprakande färger, klingande pianospel och en del överraskningar. Gun Friederici Svantesson hälsade alla välkomna. Kvällen inleddes sedan med ett bildspel om livet, som handlade om hur fort allting rullar på. I den mörklagda salen enbart upplyst av projektorns projicerande ljus, fladdrade bilder förbi till den dramatiska inspelade orgelmusiken ”Scherzo ostinato”, skriven av tonsättaren och pianisten Kurt Wiklander. Plötsligt tog bild och musik slut och så tändes rummet upp och Kurt gjorde entré. Iklädd blå kavaj, gul skjorta och röda byxor började han och Gun diskutera kring temat färg. – Vad är egentligen färg? frågade Gun. Ett av svaren är att färg är något som inte går att ta på och som måste upplevas, liksom ljudet från musik, måste upplevas. Alla upplever både färg och musik på olika sätt och gör sin egen tolkning.

Musikstund

Kurt tog plats vid den svarta flygeln och inledde musikstunden med egna arrangemang av Evert Taubes visor. Först ut var ”Min älskling du är som en ros”. Efter detta följde ”Inbjudan till Bohuslän” och ”Fritiof och Carmencita” då genast publiken klappade med. Med skimrande sköna toner spelades även ”Så skimrande var aldrig havet”. Tre av Kurt Wiklanders egenkomponerade ballader spelades också. Den första balladen kallad ”Längtansfull” hade en dramatisk början som gick över i en böljande melodi med korta rullande avbrott. Nästa ballad som följde var mycket dramatisk och stormig. Den tredje balladen förblev något lugnare i sitt tempo och hade ett något annorlunda tonspråk som förmedlande en glittrande känsla. Musiknumret avslutades med några pianosviter över kända folkmelodier som ”Vallflickan från Mora”, gånglåten ”Mandom, mod och morske män” och kärleksvisan ”Allt under himmelens fäste”. ”Så vackert” och ”helt underbart” var kommentarerna från publiken.

Spontant

Det hade efter en stund blivit dags för spontanmåleri till musik. Med akrylfärger, penslar och vatten hade Gun laddat upp på bordet bredvid staffliet. Kurt improviserade i olika stämningslägen inspirerat av traditionellt klangspråk medan Gun spontanmålade. Publiken njöt i fulla drag av både det härliga måleriet och den ljuvliga musiken. Kurts pianospel varierade mellan alltifrån lekfulla melodislingor, till mystiska, kärleksfulla, dramatiska och folktonsinspirerade improvisationsstycken i verklig mästerklass. Allteftersom föreställningen pågick växte ett färgsprakande konstverk i akrylteknik fram. Motivet ändrades flera gånger på ett spännande sätt. Fler färger lades till, den ljusa duken förvandlades till något färgglatt, sprunget ur själva nuets ingivelse.

Började med kurser

Gun Friederici Svantesson bor i Höviksnäs på Tjörn, men har sina rötter i Partille. Därför valde hon tillsammans med Kurt att sätta upp pianokonsert med livepainting i Partille Kulturrum. Kurt Wiklander kommer från Göteborg men bor sedan över 15 år tillbaka i Valbo-Ryr i Munkedals kommun. Idén till föreställningen väcktes i samband med Gun och Kurts kurser i spontanmåleri till musik. Syftet med kurserna är att inspirera andra människor att upptäcka glädjen i att skapa spontant. Kvällen avslutades med Frédéric Chopins” Regndroppspreludiet” och Franz Liszts ”Ungersk rapsodi”. Sammanfattningsvis var det mycket spännande att se hur olika konstarter i form av måleri och musik tillsammans påverkar varandra och i samklang föder fram något nytt.

– Det är kul och spontant, det vi gör, kommenterade Kurt Wiklander.

Inspirationen och glädjen flödade och lämnade ingen oberörd efter föreställningens slut.

Jenny Andersson jenny@orusttjorntidningen.se

Orust Tjörn Tidningen onsdag 9 april 2014

jgd

Kurt Wiklander improviserade i olika stämningslägen medan Gun Friederici Svantesson spontanmålade.

 

Partille tidning om Pianokonsert och Live painting på Kulturum den 20 mars.

20140327084018nyhet_stor

Färgchock. ”Men Kurt! Så du ser ut!”

Gun Friederici Svantesson var inte nådig mot Kurt Wiklanders utstyrsel, som var tänkt att demonstrera just hur färger påverkar människan. Sedan bytte han om till en sobrare färgskala. Bilder: ANNAKARIN THELIN

Fri målning till musik 2014-03-27 Vilka färger och former ryms i musiken? Det utforskade konstnären Gun Friederici Svantesson när hon skapade konst till tonerna av Kurt Wiklanders improviserade piano­musik. I torsdags gjorde pianisten Kurt Wiklander och Partille­födda konstnären Gun Friederici Svantesson gemensam sak i en pianokonsert som avslutades med att Gun Svantesson målade fritt till Wiklanders improvisationer. – Vi har en kursverksamhet med spontant måleri, där deltagarna just får måla fritt på det här sättet till ­levande musik, berättade Kurt Wiklander. – Det är alltid kul att se vad det blir för konst utifrån min musik. Gun Friederici Svantesson inledde konserten med ett anförande om ­färgernas betydelse för vårt välbe­finnande, där Kurt Wiklander med hjälp av en minst sagt gräll utstyrsel fick agera exempel, samt ett bildspel till musik. Därefter följde en pianokonsert med klassisk musik och till sist improvisationer som mynnade ut i färggrann konst. Konserten och målningen ägde rum i utställningshallen i Kulturum. ANNAKARIN THELIN

Bilder från "Pianokonsert och Live painting".

Kurt Wiklander, tonsättare och pianist. Gun Friederici Svantesson, konstnär. Konstkonsert på Kulturhuset Fregatten, Stenungsund.
Live painting till pianoimprovisationer.
Kurt Wiklander, tonsättare och pianist.
Kurt Wiklander konstfoto
Improvisation
Kurt Wiklander Konstkonsert Fregatten Stenungsund. Konstfoto Gun Friederici Svantesson
Magisk pianist
Pianokonsert & Live painting 23 nov
Pianistens spegel
Live painting Gun Friederici Svantesson
Live painting 23 nov
Stämning konstkonsert
Konstkonsert
Vernissage & Konstkonsert
the face
Partille Kulturum
Partille Kulturum
Kurt Wiklander Partille Kulturum
Notblad konstfoto
Improvisation II
Improvisation

 

En mästares händer

"En mästares händer"

Kurt Wiklander, tonsättare och pianist.

 

 K. Wiklander Ur ”Sju poem för klarinett och piano" opus 56: 1. Andante

Istvan Takacs - klarinett och Kurt Wiklander - piano.

Live från Tanums kyrka - 7 augusti 2015

 

 K. Wiklander Ur ”Sju poem för klarinett och piano" opus 56: 2. Allegro moderato

Istvan Takacs - klarinett och Kurt Wiklander - piano.

Live från Tanums kyrka - 7 augusti 2015

 

 K. Wiklander Ur ”Sju poem för klarinett och piano" opus 56: 3. Andante tranquillo

Istvan Takacs - klarinett och Kurt Wiklander - piano.

Live från Tanums kyrka - 7 augusti 2015

 

Bildkommunikation

Att kommunicera utifrån en bild är intressant och ofta blir det spännande berättelser. Bilder ger utrymme för individuella tolkningar oftast utifrån egna erfarenheter eller den situation man befinner sig i för tillfället. Man lär sig att förstå sig själv och andra bättre när man delar med sig av sina egna upplevelser, ger varandra nya perspektiv och infallsvinklar. Att sätta ord på något som vi egentligen inte vet vad det är, är att använda sig av den livsviktiga fantasin. Därmed blir utgångsläget något annat an det vi är vanda vid.

Improvisation

"Improvisation"

Live painting är att måla på offentlig plats inför publik. Målningen ”Improvisation” är en ”Live painting” skapad spontant till pianoimprovisationer. Den ställdes ut på Billströmska folkhögskolan i ett bildkommunikationsprojekt där eleverna fick skriva ord på vad de såg i bilden. Jag gjorde en sammanställning utifrån deras ord och upplevelser av vad de såg i bilden och det ledde till dessa två berättelser:

Berättelse 1:

Hoppar på spårvagnen med andan i halsen - ”Dörrarna stängs”! Jag hann, som vanligt i sista sekunden. Sätter mig ned bland en massa ansikten och tittar ut genom fönstret. Färgglada människor rör sig likt tecknade filmer på vägen som slingrar sig genom landskapet. De ser inte mitt ledsna ansikte, där tårarna rinner nedför kinderna. Inne i spårvagnen är det dämpade färger, dova och lugna. Jag gillar färgerna, de får mig att tänka på ”ansikte vispar blå”, så läckert! Vad jag har längtat efter denna spännande resa, en resa mot okänt mål. Mina vänner varnade mig för att resa med ”skräckens spårvagn” som den kallas för. Det finns ingen returbiljett, men jag måste resa, innan det är för sent.

Resan ger tid för reflektion. I fönstret speglar sig tre ansikten som bildar en geometrisk form. En triangel, treenighet eller en pyramid. Bredvid mig sitter en kvinna som ser ut som en egyptisk prinsessa. Hon har en väska i sitt knä, sydd som en orangefärgad regnbåge, och det sticker ut något ur den som liknar en kaktus. -Är du också på väg till palatset? frågar hon mig. -Va, vilket palats? svarar jag. -Ja, där det pågår en bal, säger hon då. Jag känner mig torr i munnen och tar fram min flaska med vatten och dricker. - Vill du ha? frågar jag ”prinsessan”? - Jag dricker aldrig vatten ur flaska, men tack i alla fall, får jag till svar. Jag är trött, lutar mig tillbaka och somnar.

Nästa: Drömscenario, säger den ekande rösten i högtalaren och får mig att vakna med ett ryck. Spårvagnen börjar sakta in och stannar. Vad tyst det blev. Här är fullt av sorgsna själar, lidande och tysthet. Fångar i det tysta. Plötsligt känner jag mig som en inföding i en jättesal, jag vill gå av! Dörrarna öppnas och jag kliver ensam ut på perrongen, trots att alla andra sitter kvar. Var är jag? Framför mig öppnas en dörr och jag kan inte låta bli att gå in. Därinne finns oräkneliga knappar på väggen, som leder till många våningar och olika rum. Jag befinner mig i en hiss, vad gör jag här? Dörren stängs och jag försöker öppna den, men förgäves. Ångesten kommer krypande, och känslan av att vara i ett fängelse gör sig påmind. Säger högt till mig själv: tappa inte fattningen, detta måste vara en mardröm! Det står något på knapparna, oj vad många: medvetandets nivåer, fängelset, trädgården, palatset – undrar om det är det palatset ”prinsessan” talade om? Himmel – låter bra, men hur tar man sig därifrån, jag är ju inte död.....än. Jag läser vidare: vägen till frälsning, sorg, ljus, hopp, drömmar, vemod, känslor, vatten – plötsligt blir jag törstig...längtan, kärlek, piano – piano, är det ett rum? Kärlek är väl bättre än piano? Kommer att tänka på tonsättarens ord: ”Musikens styrka är att den utan omvägar förmedlar direkta känslor”. Min längtan efter musik får mig att trycka på den knappen. Hissen börjar röra på sig, är det uppåt eller nedåt? Äntligen öppnas dörren och jag går ut.

Jag rör mig genom historia och känslor i ett ljust rum, en stor jättesal. Ögonen ser in i himlens ljus och hjärtat svarar: öppna dig. Kärleken sitter vid pianot och spelar. De fantastiska känsloladdade improvisationerna får mig att vakna upp ur mardrömmen. ”Dörrarna stängs” säger den ekande rösten i högtalaren. Jag tittar ut genom fönstret. Utanför svischar ett tåg förbi och vi närmar oss havet. I öppningen rör sig segelbåtar i dimman. Det är solnedgång.

Berättelse 2:

Ibland är livet fullt av hopplöshet. Här sitter jag förkyld och tittar ut genom fönstret och ser när tåget, som jag precis har missat, svischar förbi. Utan mig – sopa gay! Snyft, tårarna flödar och näsan rinner, jag får ångest! Nu blir det ingen bal i palatset, inte för min del i alla fall! Fast, vad gör väl det egentligen? De där melankoliska människorna dansar väl ändå bara omkring i sina ”medvetandets rörelser” och är säkert påtända allihop! ”Vägen till frälsning” kallar dom det, och har en god och en ond figur på varje axel! Nää....då är det väl bättre att sitta här som på en kaktus och lida i tysthet. Inte nog med det, nu regnar det också! Vemodet rullar in....... Landskapet förvandlas till geometriska former och trädgården hav, full med färgglada segelbåtar i dimman.

Allting börjar se luddigt ut - jag fattar ingenting! Jag ser in i ljuset uppe på himlen, det inger faktiskt en gnutta hopp - hoppsan, känslor! Hjärtat öppnar sig och längtar efter kärlek. Jag sätter mig vid pianot och spelar lugnt. Plötsligt, som i ett drömscenario, uppenbarar sig en stor orangefärgad regnbåge i solnedgången. Me gillar!

 

Detalj ur Improvisation

 Detalj ur Improvisation

 

Detalj ur Improvisation

 

Detalj ur Improvisation

 

 Allt är möjligt med fantasins kraft!

Gun Friederici Svantesson